Vijf levenslessen …

1. Draai de volumeknop naar links

“Ik ben gevoelig voor geluidsoverlast, en moet regelmatig de stilte opzoeken om tot rust te kunnen komen. Lawaai kan ontzettend enerverend zijn, maar ik ben niet het type dat een klacht gaat indienen of mensen voor de rechter sleept. Ik geloof in overleg en bemiddeling.

Stilte hoeft niet ‘doodstil’ of nul decibel te betekenen, ik bedoel meer: natuurlijke rust, weg van de geluidssoep in de stad. Stilte kun je trouwens ook zelf scheppen: mentale stilte bedoel ik dan. Op gezette tijden radio en tv uitzetten, agenda wegleggen en de laptop dichtklappen is een hele stap in de richting van ‘stil leven’. Dat probeer ik dan ook zo vaak mogelijk te doen.

2. Lang leve het ­gewone

Dit is de titel van een boek van Michael Foley, een inspirerend werk dat de waardering voor het gewone naar een hoger niveau tilt. Zo beschrijft hij zijn ochtendritueel als ‘het sacrament van de koffie’. Mooi toch? Zelf kan ik ook ontzettend veel vreugde halen uit kleinigheden, ‘uit de rayon van de simpele dingen’, noem ik dat. Laatst had ik dat met een potlood. Zat ik de hele dag aan de computer, en moest dan even snel iets op papier noteren. Toen viel me dat potlood plotseling op: wat een oerding, zo oud! En dat werkt altijd! Of het nest meesjes in hier in de tuin: daarnaar kijken kan me een instant geluksgevoel geven.

Verwonderd blijven, daar komt het volgens mij op neer, en beseffen dat minder meer is.

3.Vrees niet alleen te zijn

In deze alles-sharende wereld is het niet zo eenvoudig te zeggen dat je graag alleen bent. Af en toe alleen zijn vind ik nochtans belangrijk, omdat ik besef dat de meeste relaties vergankelijk zijn: ouders leven niet voor eeuwig, kinderen gaan het huis uit, een relatie kan eindigen en vrienden komen en gaan. Je kunt jezelf dus maar beter goed te vriend houden en ook zonder de constante input van anderen tevreden zijn met jezelf. Het is ook net door mezelf nu en dan af te zonderen dat ik mijn relaties met anderen nog meer waardeer.

4. Laat het gebeuren

Mijn twee kinderen zijn allebei ’s nachts geboren, dat vond ik zo geweldig, dat die wezentjes zich niet aan de kantooruren hielden. Je kunt niet alles plannen, en op ongeplande momenten gebeuren vaak de mooiste dingen.

Bij ons thuis hebben we een groot schema op de koelkast met de planning van alle gezinsleden. Ik vermoed dat dit voor veel mensen herkenbaar is. Ik probeer ervoor te zorgen dat er steeds ook een paar gaten in dat schema zitten. Momenten waarop niets gepland is, om gewoon wat rond te hangen. Een gat in de tijd laten is voor mij niets passiefs. Ik neem veeleer een afwachtende houding aan. Ik wacht om iets te laten gebeuren, of niets te laten gebeuren, om te observeren, om rond te kijken, te luisteren.

Het is niet tijd verliezen, maar tijd winnen.

5. Wandel

Zo’n gat in de tijd leent zich uitstekend om te gaan wandelen. Wandelen in de natuur, en daar hoef je in Vlaanderen echt niet zo ver naar te zoeken, is voor mij dé remedie voor alle muizenissen in het hoofd. Ik moest onlangs een operatie ondergaan waarvoor ik zenuwachtig en bezorgd was, maar toen ik langs het kanaal ben gaan wandelen, voelde ik haast onmiddellijk alle spanning van me afglijden. Blijkbaar zie je dat ook aan me, die ontspanning. Ik kwam een visser tegen en die zei grappend: jij bent vast op weg naar Compostela! Wandelen, dat ritme, die cadans – vier stappen inademen, vier stappen uit – doet iets wonderlijk heilzaams met de geest.

Kristien Bonneure is VRT­-journalist en werkt voor Cobra.be. Haar boek ‘Stil leven’ over stilte-­ervaringen (uitgeverij Lannoo) ligt vanaf vandaag in de winkel. 

Lees deze tekst ook in De Standaard

Leave a Reply

