Afstand nemen van de drukte in je hoofd

In de polders van Damme ligt een Stiltehoeve. De Bond zonder Naam biedt ze aan als rustplek voor wie er behoefte aan heeft. ‘In een samenleving waarin almaar meer mensen uitvallen of ontsporen, maken we hier een politiek statement mee.’

 

‘We zijn er voor iedereen die op zoek is naar zingeving en waarden. Voor al wie verdieping zoekt en ook voor ieder die zijn leven een nieuwe wending wil geven’

 

DAMME Of ik met het openbaar vervoer kan komen. Of anders mijn auto op een parkeerplaats in Damme kan laten staan.

Als ik aankom, begrijp ik waarom: de eerste aanblik die je als bezoeker krijgt, blijft visueel ongeschonden: er is een lange oprijlaan onder de bomen, er staan twee witgekalkte hoevegebouwen en overal daaromheen is het groen, groener, groenst.

Het domein behelst liefst 20 hectare, waarvan er 17 worden verpacht aan een geitenboer die er erwten op teelt. Er is een jonge boomgaard en daarachter grazen schapen. Een beekje baant zich een weg door het landschap.

Vergezicht

‘Je kunt hier een paar uur rondwandelen en niemand tegenkomen’, zegt Goedele, die vier dagen op de Stiltehoeve verblijft om aan een artikel te werken.

Dat er behalve het getjilp van vogels in de hele omgeving niet veel te horen is, doet er voor haar niet zoveel toe, want Goedele is hardhorend.

‘Ik kan mij nogal makkelijk afsluiten. Maar ik woon in Gent in een klein arbeidershuisje. Ik heb nog het geluk dat ik een koertje van een paar vierkante meter heb. Een vergezicht zoals hier, daar is het in de stad lang naar zoeken!’

Pas over twee weken gaat de Stiltehoeve officieel open, maar de eerste gasten melden zich al sinds januari gestaag aan. Waarom investeert de Bond zonder Naam (BzN) hierin?

Het eerste antwoord op die vraag zou kunnen zijn: omdat de organisatie deze boerderij in 1986 kreeg als schenking.

Vegetarisch

Het vergde vele jaren voor de overheid instemde met een wijziging in de ruimtelijke ordening, waarna de hoeve kon worden verbouwd tot gastenverblijf.

De renovatie werd gefinancierd met een obligatielening die de vzw Stiltehoeve Metanoia (Grieks voor ‘inkeer’) over de jaren zelf terug moet zien te betalen.

De kamers op de vroegere hooizolder zijn knus. De eetzaal en een grote vergaderruimte beneden kregen grote raampartijen die de natuur naar binnen halen. Drie keer per dag worden er vegetarische maaltijden geserveerd.

‘Lekker en gemakkelijk’, vindt Annemie, die hier op adem komt na een operatie. ‘Ik heb veel boeken meegebracht, ik wandel veel en ik vind het heerlijk dat ik mij niet om eten hoef te bekommeren. Zo kom ik helemaal tot rust.’

Waan van de dag

Zoals Annemie zijn er almaar meer mensen, die om welke reden ook even willen ontsnappen aan de waan van de dag. ‘Het is een nieuwe maatschappelijke nood waaraan we met de Stiltehoeve tegemoet willen komen’, zegt directeur-priester Patrick Hanjoul van de Bond zonder Naam.

‘We hebben ons tot nog toe altijd bekommerd om de kansarmen in de samenleving. We zullen dat blijven doen. Maar in een samenleving waarin almaar meer mensen uitvallen of ontsporen, maken we met dit initiatief bewust een politiek statement.’

Hanjoul heeft zelf zijn intrek op de Stiltehoeve genomen en biedt er elke ochtend een uur lang zittende zen-meditatie aan, en ’s avonds nog een halfuurtje.

Al wie wil, mag daarbij aansluiten. ‘Tachtig procent van de tijd zit ik daar ’s morgensvroeg nog alleen. Het is ook niet vanzelfsprekend, een uur stilzitten als je het nooit eerder hebt gedaan. Maar het loont de moeite.’

‘Als alle geluid om je heen wegvalt, hoor je alleen nog de drukte in je eigen hoofd. De uitdaging is om er afstand van te leren nemen. Wie daarin slaagt, kan de stilte ook meenemen naar huis en naar de drukte van alledag.’

Gastvrijheid

Voor alle duidelijkheid: de Stiltehoeve is geen religieuze plek.

Er hangen geen kruisbeelden aan de muur en ze richt zich zeker niet alleen tot de klassieke abdijbezoekers, zegt Hanjoul. ‘We zijn er voor iedereen die op zoek is naar zingeving en waarden. Voor al wie verdieping zoekt en ook voor ieder die zijn leven een nieuwe wending wil geven.’

Zoals ook Evi Van Gestel, die tien jaar hard gewerkt heeft in grote hotels. ‘Alles lag daar in regels vast: hoe je je moest kleden, wat je tegen de gasten zei. Van echte gastvrijheid was al lang geen sprake meer. Ik was het moe.’

Landbouwproject

Ze dacht eraan om zich als coach in de zingevingswereld te lanceren, toen ze op een vacature van de Stiltehoeve stuitte, om er de leiding te nemen van de hotelfunctie. Het was voor beide partijen een instant match. ‘Blijkbaar moest het zo zijn.’

Vanaf volgend jaar wordt het team nog versterkt met een boer die er een gemeenschapslandbouwproject komt starten, waarop bewoners uit de omgeving kunnen intekenen. Wie lid is, mag er dan wekelijks zelf groenten gaan oogsten.

De aarde door je handen laten gaan blijkt, volgens mensen die het kunnen weten, ook erg heilzaam te zijn tegen drukte in je hoofd.

Leave a Reply

