Stilte creëert verbondenheid

VRT-journaliste Kristien Bonneure was de allereerste gaste op de Stiltehoeve in Damme. Ze schreef er het boek ‘Stil leven’, dat ze gisteren in het Brusselse Muntpunt voorstelde. ‘Ik trek me graag af en toe even terug. Ik leg ook een stil laagje over mijn dagelijkse leven. Ik ga bijvoorbeeld heel graag mijn lunch opeten op een bankje in het park achter het VRT-gebouw.’Gisteren bood ze een stille lunch aan in Muntpunt, die in geen tijd vol liep met belangstellenden. ‘Er ontstaat een grote verbondenheid tussen mensen die samen stil zijn. Denk aan het moment van spanning dat in de zaal hangt net voor het theaterstuk begint.’

Bonneure kwam bij het thema uit door een paar jaar in het openlandschapskantoor van de VRT-nieuwsredactie te werken. ‘Ik kreeg moeite om mij te concentreren. Het was voor mij de reden, nee, pure noodzaak, om over te stappen naar een andere redactie. Ik werk nu bij de Cobra cultuurwebsite, die uit een kleinere ploeg bestaat en die ook in een kleiner lokaal zit. We laten elkaar meer met rust.’

Ze wil nog graag een misverstand uit de wereld helpen: ‘Stiltezoekers zijn niet de mensen die een advocaat bellen als hun buren een beetje lawaai maken. Alle stiltezoekers die ik ken, zijn juist heel genereuze mensen.

Veerle Beel – De Standaard

Leave a Reply

