twaalf elfjes

Hoeveel heb ik er geschreven in 2016, vierhonderd? Meer dan een per dag. Vaak waren het observaties. Elfjes zijn een heerlijke manier om een dagboek bij te houden en je zegeningen te tellen. Elfjes zeuren zelden. Soms liep de zin als een lier. Soms waren er elf botsende woorden. Ik koos er twaalf uit, één uit elke maand. Niet representatief, want een jaar is zo verscheiden als een facetoog en sommige elfjes zijn privé. Dank aan Viviane Van Pottelberghe voor de inspiratie. Ik heb al een nieuw boekje voor 2017 en ik kreeg onlangs ergens een gouden pen…

Dat
is nu
al het derde
roodborstje dat met me
meewandelt.

Vader
schuift baby
onder prikkeldraad door.
Foto is onscherp en
beschamend.

Zoveel
kleuren van
mensen en bloemen
op het Beursplein. Samen
Brussel.

Hoe
rolt een
balletje van Iraaks
Koerdistan naar een Limburgs
kampement?

Oude
man vordert
traag met twee
krukken achter een oude
hond.

Langs
kanalen met
waterlelies in Delft.
Op een gevel: “wees
blij”.

Twee
vossen -één
kleine, één grote-
begroeten me om vijf
uur.

Die
Ardense insectjes
die tussen de
vuile kampwas tevoorschijn komen
gekropen…

Dagpauwogen
knippen open
en dicht, vangen
de zon, drinken het
licht.

Op
de rand
en erover. Een
begraafplaats als een infinity
pool.

Met
chocolade en
weekendmagazine in bad
liggen te liggen te
liggen.

Doodsbericht.
Dertien populieren
gaan tegen de
vlakte. Bezwaren bij het
gemeentebestuur.

7 thoughts on “twaalf elfjes

  1. vivapo

    Wat een schitterend idee om een reeks van twaalf elfjes te publiceren Kristien.
    En wat de met glans gewonnen gouden pen betreft … dat wordt zalig schrijven in dat nieuwe boekje voor 2017!
    Zelf kijk ik al reikhalzend uit naar wat er uit die gouden pen van jou zal vloeien.
    Een hartelijke groet, Viviane

    Like

    Reply
  2. vivapo

    Reblogged this on vivapo's Blog and commented:
    Wat een schitterend idee van Kristien Bonneure om een reeks van twaalf elfjes op haar blog te posten, één voor elke maand van 2016.

    Ook zij zal volgend jaar verder elfjes blijven schrijven in haar nieuwe boekje, maar vooral met haar gouden pen die ze vorige zaterdag met glans heeft gewonnen in het Groot Dictee.

    Als opsteker voor de leden van de FB-groep #366 elfjes in 2016 én voor de deelnemers aan vivapo’s SchrijfNest, herblog ik met veel genoegen haar twaalf elfjes.

    Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 19/12/2016

    Like

    Reply
  3. zinderen

    Wauw, Kristien, dat heb je prachtig gedaan, zowel de elfjes als de gouden pen! Als bij toeval zagen wij de ‘laatste loodjes’ van het programma. Met wij bedoel ik mijn jongste zoon en ik. En de dag erachter speelde een vriendin een Balalaika-wijsje op haar accordeon voor mij! 😉

    Like

    Reply
  4. Willy Peersman

    Bedankt, Kristien, voor de fijne eindejaarattentie van deze mooie selectie, van creativiteit getuigende en hartverwarmende ‘elfjes’. Ik lees ze in verwondering, bewaar ze en zal ze in bewondering herlezen!

    (Verder dan een sporadische haiku breng ik het zelf niet en dat zijn dan maar dingetjes in de aard van

    Onkruid is lekker

    Vraag het aan de distelvink

    Of aan Louis Paul Boon

    Respectvolle groet,

    Willem

    Like

    Reply

Leave a Reply

