Liefde, lijden en lachen: Félicien Rops en Thomas Lerooy in het kasteel van Gaasbeek

65914e49-3721-11e8-abcc-02b7b76bf47f

(foto studio Thomas Lerooy)

Vergankelijkheid staat centraal in “Vanity Fair” in het kasteel van Gaasbeek, met grafisch werk van Félicien Rops en bronzen beelden en tekeningen van de jonge kunstenaar Thomas Lerooy.

“Vanitas” is het thema dat het kasteel van Gaasbeek exploreert in 2018: ijdelheid der ijdelheden, het vluchtige karakter van het materiële, aardse bestaan. De expo “Vanity Fair” brengt je kamer na kamer van het labyrintische kasteel in contact met het spannende grafische werk van 19e-eeuwer Félicien Rops, in combinatie met de soms speelse, soms dramatische hedendaagse beelden van Thomas Lerooy.

“Pornocrates”

Aan Rops zou bijna-tijdgenoot Freud een hele kluif hebben: hij walst met de thema’s dood en leven, seks en religie. Zijn tekeningen zijn symbolische, allegorische en vaak scherpe karikaturen, die een eeuw later nog altijd rode oortjes veroorzaken. Zijn meest bekende werk “Pornocrates” toont een geblinddoekte bijna naakte vrouw, die zich laat leiden door een varken aan een leiband. Onder haar voeten liggen oude kunsten als “sculpture” en “poésie”, die ze vertrapt.

Het Ropsmuseum in Namen wijdt er een aparte tentoonstelling aan (zie onderaan) en Gaasbeek toont het samen met een nog scandaleuzer kunstwerk: een “Chimère” waarbij de bronzen buste van een vrouw overgaat in een walgelijk wrattenzwijn. Het werk dateert van rond 1900; de niet bepaald vrouwvriendelijke kunstenaar bleef anoniem.

76cffa8a-3721-11e8-abcc-02b7b76bf47f

Religieuze beeldentaal

Thomas Lerooy (°1981, Roeselare) stelde eerder tentoon in Museum Dhondt-Dhaenens in Deurle, in het Petit Palais in Parijs en volgend jaar in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel. Zijn werk echoot dat van Rops.

“Mother and Child” is een doormidden gespleten bronzen vrouwenfiguur, waaruit de armen van een jongere figuur steken, een kind, of een Christus aan het kruis. Ze houden speels een rode en een blauwe ballon vast. In “Falling Apart Together” wordt Sint Sebastiaan verhakkeld door een pijl, in “Speaking in Tongues” is een lijf brutaal doorboord met vele flessen, die allemaal een tong bevatten.

Danse macabre

Lerooy maakt ook kleine engeltjes van brons, allemaal met een doodshoofd in hoogglans. Ze hebben elkaar soms letterlijk bij hun pietje, en ze zijn genoemd naar beroemde Belgische kunstenaars: “James” (Ensor) of René (Magritte). Morbide en geestig tegelijk.

 

60c3e7b7-3721-11e8-abcc-02b7b76bf47f © Studio Thomas Lerooy

 

De kunstenaar verwijst ook naar het beroemde urinoir van Marcel Duchamp; hij hangt het weer aan de wand en zet er een blote vrouwentorso in carraramarmer in. Uit een verzameling flessen laat hij bronzen asperges opschieten. Dubbelebodemalarm! Net als Rops hekelt Lerooy ook de machtigen der aarde: hij stapelt 14 koppen van Romeinse generaals, filosofen en kunstenaars letterlijk als een totem op elkaar en bekroont het geheel … met een toefje slagroom.

Lerooy werkt altijd in brons. Samen met de kleine formaten van Rops versmelten zijn beelden met de meubelen en andere kunstwerken in het kasteel, van ridderzaal tot badkamer. Het is een bizarre ontdekkingstocht, die doet stilstaan bij leven en dood. Maar ook geregeld doet lachen met de onoplosbare strijd tussen het hemelse en het aardse. Bijvoorbeeld met Rops’ “Sint Antonius” in innige omhelzing met een gezellig varken.

 

“Vanity Fair” is tot en met 10 juni te zien in het kasteel van Gaasbeek. “Pornocratès dans tous ses états” tot 13 mei in het Musée Félicien Rops in Namen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s